Reisklaar 

Nazca Cruiser (bovenstuur)

De Cruiser is het eerste model dat Nazca in 1999 met veel succes op de markt heeft gebracht. Mijn fiets behoort tot de eerste serie die gebouwd zijn. De Cruiser met zijn chroom molybdeen stalen frame kenmerkt zich als een sterke, comfortabele en degelijke fiets die ondanks zware bepakking zeer stabiel op de weg ligt. Prettige bijkomstigheid is dat de instap niet zo hoog als bij een 2× 26inch ligfiets waardoor de "fiets handling" met bepakking een stuk makkelijker gaat. Het zitje ligt niet al te hoog boven de weg waardoor je met de benen makkelijk bij de grond kan komen. Om dezelfde redenen heb ik gekozen voor een bovenstuur. De op- en afstap en de manouvreerbaarheid met een onderstuur gaat met bepakking nu eenmaal "stroever" en verder kan je op een bovenstuur makkelijk en overzichtelijk je GPS, snelheids- en hartslagmeter kwijt .

Het enige "nadeel" zijn de twee verschillende wielen. Ik heb nu één reserve buitenband (26" vouwband) meegenomen maar eigenlijk zou je ook een 20 inch band moeten meenemen. Voor deze reis is één band niet zo'n probleem maar voor een fietstocht buiten Europa is het raadzamer om te kiezen voor een 2x 26 inch ligfiets ivm met verkrijgbaarheid van 26" banden. Daar komt bij dat je geen extra reserve materiaal hoeft mee te nemen.

Ik heb verder als reserve materiaal meegenomen een 20 inch en een 26 inch binnenband, remblokjes, versnellingskabel, kettingolie, een paar fietskettingschakels en enkele spaken voor ieder wiel. Voor aanvang van de reis zijn alle lagers, ketting, achterderailleur, banden, tandwielen en zitkussen vernieuwd.

 

Fietstassen

Ik heb vwb de fietstassen voor het merk "radical" gekozen vanwege hun aerodynamische vormgeving en grote tasinhoud (zijtassen + toptas =100 liter). Met de zijtassen creëer je tevens een laag zwaartepunt wat de stabiliteit weer ten goede komt. Nadeel van de tassen is dat ze niet volledige waterdichtheid zijn. Om je uitrusting volledig droog te houden kan je eventueel de blauwe grofvuil zakken gebruiken van de Hema. Zelf heb ik gekozen voor de “inner-liners” van Radical.

Ortlieb heeft wel waterdichte ligfietstassen maar daarvan is de ophanging bij lange na niet van dezelfde kwaliteit als radical. Ortlieb gebruikt dezelfde ophanging als de normale fietstassen waardoor het hele gewicht achter op de bagagedrager komt te liggen. Bij radical wordt het gewicht verdeeld over de bagagedrager en het zitje waardoor het zwaartepunt meer naar het midden komt te liggen.

 

Technische gegevens:

Zithoogte:  54 cm, middenstand, belast

Trapashoogte:  69 cm, middenstand, belast

Wielbasis:  114

Remmen: Magura HS33 (hydraulische velgremmen)

Wielen:  voor 20” (ETRTO 406 mm), achter 26” (ETRTO 559 mm)

               voorband Schwalbe marathon (40-406)

               achterband: Schwalbe marathon plus (40-559)

 

Zithoek:  33-38 gr, verstelbaar

Gewicht:  18 Kg

Max, belasting:  130kg (rijder + bagage)

Materiaal frame:  25CrMo4

Voorvork:  verende voorvork

Bagagedrager:  Stalen drager, max 25 kg belasting

Zitting / zitkussen:  glasvezel/epoxy, zitkussen Nazca

Coating:  ijzerfosfatering + 2-laags poedercoating

Kleur:  blauw

Uitvoering:  3x9 Shimano Deore XT

Bovenstuur:  instelbaar aluminium klapstuur, kabels buitenom